REGULAMIN ORGANIZACYJNY
OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W OLKUSZU
Olkusz, styczeń 2022r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W OLKUSZU
- Postanowienia ogólne
- 1
- Ośrodek Pomocy Społecznej w Olkuszu zwany dalej „Ośrodkiem” jest samodzielną jednostką organizacyjną, wykonującą w imieniu Gminy Olkusz jej zadania własne i zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej a także zadania wynikające z rządowych programów pomocy społecznej bądź innych ustaw, mających na celu ochronę poziomu życia osób i rodzin.
- Ośrodek działa zgodnie ze Statutem.
- W szczególności Ośrodek:
* tworzy warunki organizacyjne funkcjonowania pomocy społecznej, w tym rozbudowy niezbędnej infrastruktury socjalnej;
* analizuje i ocenia zjawiska rodzące zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej;
* bada i stwierdza potrzeby oraz podstawę świadczeń pomocy społecznej na rzecz osób, których miejscem zamieszkania i pobytu jest Miasto i Gmina Olkusz;
* planuje na rzecz osób uprawnionych indywidualną pomoc oraz przyznaje odpowiednie świadczenia na podstawie decyzji administracyjnych;
* prowadzi pracę socjalną i poradnictwo;
* realizuje przyznane świadczenia;
* odpowiada za realizację zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej.
- Wykonując swoje zadania Ośrodek gospodaruje środkami przyznanymi na realizację pomocy społecznej, w tym na wydatki:
* ponoszone bezpośrednio na świadczenia finansowe oraz rzeczowe na rzecz uprawnionych;
* niezbędne na utrzymanie i rozwój materialny oraz kadrowy zaplecza koniecznego dla prowadzenia działalności.
- Organizacja pracy Ośrodka
- 2
- Ośrodek ma swoją siedzibę w Olkuszu przy Al. 1000- lecia 15c.
- Funkcjonowanie Ośrodka opiera się na zasadzie służbowego podporządkowania, podziału obowiązków i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
- Pracą Ośrodka kieruje Dyrektor.
- Dyrektor jest zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników OPS.
- Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników OPS dokonuje Dyrektor.
- Ośrodek posługuje się znakiem graficznym stanowiącym „logo”, który jest podstawą wizualnej identyfikacji Ośrodka Pomocy Społecznej w Olkuszu.
- Pracownicy Ośrodka używają identyfikatorów, przy wykonywaniu swoich zadań służbowych, realizując zasadę jawności działalności organów publicznych.
- 3
- Strukturę organizacyjną Ośrodka przedstawia Schemat Organizacyjny stanowiący załącznik Nr1 do niniejszego Regulaminu.
- W strukturze organizacyjnej Ośrodka wyodrębnia się następujące komórki organizacyjne, stanowiska:
1) Dyrektor.
2) Dział Pomocy Środowiskowej,
* Zespół ds. pierwszego kontaktu,
* Zespół ds. pracy socjalnej, w tym: Asystenci rodziny.
* Zespół ds. świadczeń przyznawanych decyzją,
* Zespół ds. usług,
* Sekcja Usług Opiekuńczych - Opiekunki,
3) Dział Świadczeń Rodzinnych.
4) Dział Księgowości.
5) Dział Dodatków Mieszkaniowych.
6) Sekretariat.
7) Inspektor Ochrony Danych.
8) Punkt Informacji Wsparcia i Pomocy dla Osób Dotkniętych Przemocą w Rodzinie.
- Do realizacji zadań mogą być powoływane doraźne lub stałe zespoły zadaniowe.
III. Zarządzanie Ośrodkiem
- 4
- Do zadań i kompetencji Dyrektora Ośrodka należy w szczególności:
* zapewnienie sprawnego funkcjonowania Ośrodka,
* kierowanie pracą Ośrodka i jego pracowników,
* sprawowanie nadzoru nad działalnością komórek organizacyjnych Ośrodka,
* ustalanie struktury organizacyjnej Ośrodka,
* zarządzanie powierzonym mieniem Ośrodka,
* realizacja zadań statutowych Ośrodka,
* wydawanie decyzji administracyjnych o przyznaniu, bądź odmowie przyznania świadczeń wynikających z ustawy o pomocy społecznej i innych ustaw,
* wydawanie wewnętrznych aktów normatywnych w sprawach dotyczących pracy, organizacji, zarządzania i funkcjonowania Ośrodka, takich jak: zarządzenia, regulaminy, instrukcje i inne,
* składanie corocznych sprawozdań z działalności Ośrodka oraz przedstawianie potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
* prowadzenie polityki kadrowej poprzez odpowiedni dobór zatrudnionej kadry - podejmowanie decyzji w sprawach zatrudnienia pracowników, ich wynagradzania, ustalanie zakresów obowiązków pracowników Ośrodka,
* ustalanie i nadzór realizacji planu budżetowego Ośrodka, poprzez racjonalne gospodarowanie przydzielonymi środkami finansowymi z uwzględnieniem celowości, oszczędności, gospodarności
i dyscypliny budżetowej.
* określanie dodatkowych zadań dla komórek organizacyjnych Ośrodka w formie poleceń służbowych,
* realizację przepisów dotyczących ochrony danych osobowych,
* reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz, wobec organów administracji, instytucji i osób trzecich,
* składanie oświadczeń woli w zakresie prowadzenia bieżącej działalności Ośrodka.
2. Dyrektor przyjmuje w sprawach skarg i wniosków, w ramach swoich możliwości czasowych:
- poniedziałek - w godzinach od 8:00 do 15:00,
- wtorek - w godzinach od 8:00 do 15:15 (w tym od 15:00 do 15:15 po godz. pracy),
- środa-piątek - w godzinach od 8:00 do 15:00.
- 5
Zakres uprawnień, odpowiedzialności i zadań kierowników komórek organizacyjnych.
- Kierownicy komórek organizacyjnych kierują ich pracą, koordynują między sobą działalność, sprawują bezpośredni nadzór nad podległymi im pracownikami.
- Kierownicy komórek organizacyjnych odpowiedzialni są za:
* należytą organizację i dyscyplinę pracy podległych pracowników,
* podejmowanie inicjatyw co do efektywności pracy komórki,
* ocenę podległych pracowników oraz kierowanie do dyrektora Ośrodka wniosków w sprawach personalnych podległych pracowników,
* nadzór nad mieniem i sprzętem znajdującym się w komórce organizacyjnej,
* wykonywanie innych czynności nie wymienionych w Regulaminie a wynikających
z obowiązujących przepisów prawa a dotyczących działalności merytorycznej danej komórki organizacyjnej,
* znajomość i stosowanie przepisów prawa na zajmowanym stanowisku,
* podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych.
- 6
- Do zadań Głównego Księgowego należy:
* prowadzenie rachunkowości Ośrodka, dokonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi, wstępnej kontroli operacji gospodarczych i finansowych oraz gospodarki finansowej zgodnie
z obowiązującymi przepisami i zasadami,
* odpowiedzialność za całość gospodarki finansowej, w tym za wykonywanie określonych ustawą
o finansach publicznych i ustawą o rachunkowości, obowiązków w zakresie kontroli finansów,
* przygotowanie projektów planów finansowych, projektu budżetu i jego realizacja,
* analiza wykorzystania budżetu oraz wnioskowanie w sprawach zmian w budżecie, celem racjonalnego dysponowania środkami,
* sprawowanie nadzoru nad gospodarką finansową Ośrodka, w tym prowadzenie kontroli finansowej realizacji budżetu,
* sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych Ośrodka,
* koordynowanie kontroli zarządczej,
* zarządzanie czasem pracy pracowników podległego działu, w szczególności monitorowanie obciążenia pracą, zapewnienie płynnej pracy poprzez zapewnienie zastępstw w czasie urlopów
i innych nieprzewidzianych nieobecności,
* nadzór nad funkcjonowaniem kasy Ośrodka,
* nadzór nad prawidłowym wykorzystywaniem środków unijnych,
* współudział w realizacji projektów unijnych od strony finansowej,
* wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
- Do zadań Kierownika Pomocy Środowiskowej należy:
* prowadzenie akt osobowych pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy,
* sporządzanie dokumentów w zakresie zatrudniania (rekrutacja, nabory), awansowania, nagradzania i karania pracowników oraz rozwiązywania umów o pracę,
* kontrola dyscypliny pracy pracowników Ośrodka oraz ewidencji wyjść w godzinach służbowych,
* przygotowywanie dokumentów określających politykę personalną Ośrodka,
* gromadzenie informacji o potrzebach szkoleniowych pracowników Ośrodka oraz organizowanie doskonalenia zawodowego i podnoszenia kwalifikacji pracowników we współpracy z komórkami organizacyjnymi Ośrodka,
* realizacja zadań pracodawcy w zakresie przejazdów służbowych,
* organizowanie spraw związanych z organizacją praktyk i staży,
* przyznawanie świadczeń w zakresie pomocy społecznej zgodnie z przepisami i obowiązującą dokumentacją,
* koordynowanie zadań związanych z realizacją ustawy o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
* wydaje szczegółowe polecenia podległym pracownikom oraz sprawuje nadzór nad wykonywaniem ich obowiązków,
* przestrzeganie dyscypliny pracy,
* wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
- Do zadań Kierownika Świadczeń Rodzinnych należy:
* sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy i merytoryczną realizacją zadań przez pracowników w podległym Dziale, w tym dokonywanie podziału zadań między pracowników i określenie priorytetów w ich realizacji w sposób gwarantujący równomierne ich obciążenie i właściwe wykorzystanie, terminowość,
* opracowywanie prognoz, analiz oraz sprawozdań w zakresie prowadzonych spraw we współpracy z pracownikami merytorycznymi,
* planowanie potrzeb w zakresie świadczeń realizowanych przez Dział, w tym potrzeb szkoleniowych,
* ustalanie zapotrzebowania oraz nadzór na wydatkowaniem środków finansowych na realizację zadań wykonywanych przez Dział,
* prowadzenie postępowań administracyjnych z zakresu świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz wydawanie decyzji zgodnie
z upoważnieniami,
* przekazywanie informacji do biura informacji gospodarczej o stanie zobowiązań dłużników alimentacyjnych,
* opracowywanie planu finansowo-rzeczowego wydatków w części dotyczącej podległego działu oraz czuwanie nad terminowym i prawidłowym wykorzystaniem środków finansowych przeznaczonych na jego działania w ciągu roku budżetowego,
* opracowywanie projektów Uchwał Rady Miejskiej dotyczących realizacji zadań w podległym dziale,
* rozpatrywanie skarg związanych z działalnością działu, badanie zasadności skarg, analizowanie źródła i przyczyn ich powstawania oraz podejmowanie działań zapewniających ich należyte
i terminowe załatwienie, a także przygotowywanie odpowiedzi na skargi i wnioski, dokonywanie ocen podległych pracowników oraz kontrola realizacji zaleceń z tych ocen wynikających,
* wnioskowanie o szkolenia pracowników i ich rozwoju zawodowego, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ocen pracowniczych,
* przestrzegania dyscypliny pracy, zasad BHP i P/poż.
- Zadania komórek organizacyjnych
- 7
- Do zadań Działu Księgowości należy:
* sprawdzanie pod względem formalnym i rachunkowym przedkładanych dokumentów księgowych, stanowiących podstawę realizacji dochodów i wydatków,
* prowadzenie rachunkowości Ośrodka zgodnie z obowiązującą klasyfikacją budżetową, zakładowym planem kont i zatwierdzonym planem finansowym,
* opracowanie projektów rocznych planów finansowych w oparciu o informacje o planowanej wysokości wydatków, podanych przez osoby odpowiedzialne za poszczególne działy,
* sporządzanie planów finansowych jednostki oraz przygotowywanie zmian w budżecie,
* prowadzenie obsługi księgowej pozyskiwanych środków krajowych i unijnych,
* prowadzenie rozliczeń wynikających ze stosunku pracy oraz zawartych umów cywilno-prawnych, w tym naliczanie dodatkowego wynagrodzenia rocznego i dokonywanie wszelkich rozliczeń związanych z wypłatą wynagrodzeń tj. składki na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, podatek dochodowy dla pracowników Ośrodka oraz terminowe ich odprowadzanie,
* obsługa systemu bankowości elektronicznej,
* zgłaszanie świadczeniobiorców pomocy społecznej do ZUS celem objęcia ubezpieczeniem,
* sporządzanie raportów imiennych oraz deklaracji rozliczeniowych i korekt w programie PŁATNIK dla osób pobierających świadczenia przewidziane ustawą o pomocy społecznej,
* prowadzenie dokumentacji wypłacanych wynagrodzeń, zasiłków chorobowych i opiekuńczych oraz dokumentacji ZUS,
* sporządzanie sprawozdawczości budżetowej, bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienia zmian na funduszu jednostki oraz sprawozdań z wykonania budżetu,
* obsługa finansowo-księgowa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
* prowadzenie ewidencji składników majątkowych, współpraca w wszystkimi pracownikami
w zakresie inwentaryzacji,
* obsługa finansowa Pracowniczych Planów Kapitałowych,
* przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych w zakresie realizacji planu finansowego,
* znajomość i stosowanie przepisów prawa na zajmowanym stanowisku,
* ponoszenie odpowiedzialności za zgodny z przepisami stan realizacji zadań i obowiązującej dokumentacji,
* terminowe dokonywanie zapłaty faktur i rachunków,
* prowadzenie obsługi kasowej Ośrodka poprzez:
- wykonywanie operacji gotówkowych polegających na przyjmowaniu wpłat
i dokonywaniu wypłat na podstawie dokumentów dotyczących obrotu pieniężnego (wypłaty zasiłków oraz inne wypłaty i wpłaty) zgodnie z instrukcją kasową,
- terminowe sporządzanie raportów kasowych zgodnie z instrukcją kasową,
- prowadzenie rejestru druków ścisłego zarachowania,
* diagnozowanie potrzeb finansowych i przygotowywanie propozycji do planu budżetu w zakresie świadczeń z pomocy społecznej,
* obsługa wypłat świadczeń z pomocy społecznej, w tym sporządzanie list wypłat przyznanych
w oparciu o decyzje administracyjne świadczeń i prowadzenie bieżącej analizy kwot wydatkowanych na świadczenia w odniesieniu do planu finansowego Ośrodka,
* obsługa aplikacji CAS (drukowanie, wprowadzanie danych do formularzy sprawozdań
i przesyłanie drogą elektroniczną),
* przygotowywanie danych obejmujących osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej, dla potrzeb opracowania oceny zasobów pomocy społecznej oraz innych programów i sprawozdań,
* rozliczanie należności, ich dochodzenie oraz windykacja,
* wydawanie zaświadczeń,
* podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych,
* wykonywanie innych zadań zleconych przez Głównego Księgowego lub Dyrektora.
- Do zadań Działu Świadczeń Rodzinnych należy:
* prowadzenie postępowań administracyjnych związanych z przyznaniem, wstrzymaniem bądź odmową świadczeń rodzinnych i świadczeń wychowawczych,
* udzielanie informacji o przysługujących świadczeniach wszystkim osobom zainteresowanym przyznaniem świadczeń,
* wydawanie i przyjmowanie wniosków oraz kompletowanie dokumentacji dotyczącej świadczeń tj. zasiłku rodzinnego wraz z dodatkami, świadczeń opiekuńczych, jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenie dziecka, świadczenia wychowawczego 500 plus, oraz ustalanie prawa do tych świadczeń i wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie posiadanych kompetencji i upoważnień,
* prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem, ustaleniem prawa do zasiłku dla opiekuna,
* prowadzenie postępowań związanych z wydaniem zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu, przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego osoby fizycznej, w ramach Programu „Czyste Powietrze”,
* prowadzenie rejestrów składanych wniosków oraz wydawanych decyzji,
* prowadzenie postępowań, wprowadzanie i zatwierdzanie decyzji w systemie AMAZIS, NEMEZIS, IZYDA, ETER,
* planowanie budżetu w zakresie realizowanych zadań,
* sporządzanie imiennych list wypłat świadczeń zgodnie z decyzjami,
* prowadzenie postępowań w sprawach dotyczących nienależnie pobranych świadczeń,
* terminowe sporządzanie analiz i sprawozdawczości z realizacji Działu Świadczeń Rodzinnych
i Wychowawczych,
* prowadzenie spraw i współpraca w zakresie przepisów o koordynacji systemu zabezpieczenia społecznego,
* realizacja zadań wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
* prowadzenie postępowań wynikających z ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych i zaliczce alimentacyjnej,
* prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących ustalenia prawa do świadczeń
z funduszu alimentacyjnego,
* współpraca z Komornikami, Sądami, Policją oraz innymi organami właściwymi w ramach prowadzonego postępowania wobec dłużników alimentacyjnych,
* przygotowywanie decyzji administracyjnych z zakresu przyznawanych świadczeń alimentacyjnych,
* należne rozliczanie dłużników alimentacyjnych z podziałem wynikającym zgodnie z przepisami ustawy,
* egzekucja nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
* sporządzanie sprawozdań z realizacji zadań,
* prawidłowe przechowywanie wszelkiej dokumentacji,
* współpraca z innymi instytucjami i innymi pracownikami OPS w zakresie prowadzonych postępowań,
* podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych,
* znajomość i stosowanie przepisów prawa na zajmowanym stanowisku,
* wydawanie zaświadczeń na żądanie strony w sprawach będących w zakresie kompetencji działu,
* wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika Świadczeń Rodzinnych lub Dyrektora.
- Do zadań Działu Dodatków Mieszkaniowych należy:
* realizacja zadań określonych w ustawie o dodatkach mieszkaniowych i dodatkach energetycznych, oraz innych ustaw związanych z działalnością działu.
* załatwianie indywidualnych spraw w zakresie dodatków mieszkaniowych, dodatków energetycznych i innych, związanych z działalnością działu, w szczególności poprzez:
- przyjmowanie wniosków,
- przygotowywanie i wydawanie decyzji administracyjnych i postanowień w sprawach o dodatki mieszkaniowe i energetyczne,
- prowadzenie niezbędnej dokumentacji, rejestrów,
- znajomość i stosowanie przepisów prawa na zajmowanym stanowisku,
* sporządzanie sprawozdań i analiz,
* przygotowywanie zapotrzebowania na środki finansowe niezbędne dla prawidłowej i terminowej realizacji zadania,
* przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w sprawie dodatków mieszkaniowych,
* wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora,
* pracownik Działu Dodatków Mieszkaniowych i Dodatków Energetycznych podlega bezpośrednio Dyrektorowi Ośrodka,
* w czasie nieobecności pracownika, jego obowiązki wykonuje wyznaczony pracownik.
- Do zadań Sekretariatu należy:
* prowadzenie spraw kancelaryjnych Ośrodka, obsługa sekretariatu,
* czuwanie nad sprawnym obiegiem dokumentów i korespondencji oraz prowadzenie rejestru spraw wpływających i wychodzących z Ośrodka,
* zapewnienie właściwej obsługi interesantów,
* przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z przepisami PZP oraz Regulaminem udzielania zamówień publicznych w OPS,
* współdziałanie z wykonawcami w zakresie udzielonych zamówień na rzecz OPS,
* znajomość i stosowanie przepisów prawa na zajmowanym stanowisku,
* wykonywanie innych zadań wynikających ze stanowiska pracy,
- zakup artykułów biurowych, wyposażenia pomieszczeń, czystościowych na potrzeby Ośrodka,
- przeprowadzanie kontroli merytorycznej faktur rachunków, dotyczących zaopatrzenia Ośrodka w materiały biurowe, środki czystości, wyposażenia pomieszczeń, media, usługi pocztowe, konwój usługi telekomunikacyjne, wywóz śmieci itp.,
* współpraca z innymi pracownikami OPS,
* wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
- Do zadań Inspektora Ochrony Danych należy:
* informowanie Administratora Danych oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe,
o obowiązkach spoczywających na nich z tytułu przetwarzania danych osobowych i doradzanie im w tej sprawie.
* monitorowanie przestrzegania przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz polityk Administratora Danych w dziedzinie ochrony danych osobowych (działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania),
* współpraca z organem nadzorczym, czyli z Prezesem Urzędu Ochrony Danych oraz pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach.
- 8
Dział Pomocy Środowiskowej
- Do zadań Działu Pomocy Środowiskowej należy:
- z zakresu zadań stanowiska ds. pierwszego kontaktu:
* profesjonalna obsługa klientów zgłaszających się do Ośrodka Pomocy Społecznej,
* przyjmowanie osób zgłaszających się do Ośrodka Pomocy Społecznej i kierowanie ich do właściwego Zespołu/Stanowiska po przeprowadzeniu wstępnej rozmowy,
* udzielanie osobom i rodzinom niezbędnych i pełnych informacji w sprawach pomocy społecznej,
* przygotowanie wstępnej diagnozy problemów klientów,
* prowadzenie rejestrów spraw,
* przeprowadzanie rodzinnego wywiadu środowiskowego w sytuacji złożonych problemów osób zgłaszających się w celu podjęcia decyzji, do którego Zespołu/Stanowiska dana osoba powinna trafić,
* przygotowywanie wstępnej dokumentacji niezbędnej do przyznania różnych świadczeń z pomocy społecznej,
* przyjmowanie i wydawanie zaświadczeń osobom zainteresowanym w oparciu o dokumenty
i oświadczenia oraz prowadzenie rejestru wydanych zaświadczeń,
* umawianie osób zgłaszających się do Ośrodka na różne spotkania ze specjalistami,
* wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
- z zakresu zadań zespołu ds. pracy socjalnej:
* prowadzenie pracy socjalnej, której celem jest usamodzielnianie osób i rodzin oraz pomoc
w odzyskiwaniu bądź wzmacnianiu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie,
* przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych w celu wypracowania pełnej oceny sytuacji klienta,
* opracowywanie planu pomocy oraz ustalanie współpracy i zawieranie kontraktów socjalnych,
* dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy
społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
* udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania życiowych spraw osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej,
* pomoc w uzyskiwaniu dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy,
* pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokojeniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin i środowisk społecznych,
* wnioskowanie pomocy osobom wymagającym wsparcia na podstawie przeprowadzonego wywiadu środowiskowego oraz wymaganej dokumentacji,
* współpraca z organizacjami pozarządowymi, charytatywnymi i instytucjami środowiska lokalnego w celu zaspokojenia potrzeb mieszkańców w zakresie pomocy społecznej,
* współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami państwowymi w celu udzielenia wszechstronnej pomocy osobom i rodzinom poszkodowanym w wyniku klęski żywiołowej lub zdarzenia losowego,
* realizacja zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 września 2011r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”, w tym realizacja Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie,
* obsługa techniczno-organizacyjna Zespołu Interdyscyplinarnego, udział w pracach Zespołu
w ramach zawartego porozumienia i w grupach roboczych w związku z realizacją ustawy
o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,
* obsługa techniczno - organizacyjna zadań związanych z realizacją ustawy o wycowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz funkcjonowaniem Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
* współpraca w PUP w zakresie upowszechniania informacji ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach,
* aktywizowanie klientów pomocy społecznej i ich otoczenia do współudziału w rozwiązywaniu trudnej sytuacji życiowej,
* monitorowania zasadności udzielonej pomocy, jej skuteczności i efektywności,
* współpraca przy sporządzaniu bilansu potrzeb, sprawozdań i informacji w zakresie świadczeń
z pomocy społecznej,
* udział w interwencjach w środowisku zamieszkania rodziny,
* współpraca z pozostałymi pracownikami OPS i innymi specjalistami,
* realizacja zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, prowadzenie monitoringu sytuaji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczej,
* współpraca z zespołem do spraw asysty rodzinnej, którego zadaniem jest:
- dokonywanie analizy sytuacji rodziny i środowiska rodzinnego oraz przyczyn kryzysu w rodzinie,
- opracowanie i realizacja planów pracy z rodziną,
- udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji rodzinnej,
- wspieranie aktywności społecznej rodzin,
- podnoszenie świadomości w zakresie planowania oraz funkcjonowania rodziny,
- dokonywanie okresowej sytuacji rodziny a także monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
- sporządzanie na wniosek sądu opinii o rodzinie i jej członkach,
- podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
- ścisła współpraca z pracownikami socjalnymi, z Zespołem Interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, jednostkami administracji rządowej, organizacjami poza rządowymi oraz podmiotami
i osobami działającymi na rzecz dziecka i rodziny,
- realizacja zadań wynikających z rządowych programów z zakresu wspierania rodziny,
* wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
- w tym do zadań Asystentów rodziny należy:
* realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji
z pracownikiem socjalnym,
* udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi,
* wspieranie aktywności społecznej rodzin,
* podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
* prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci,
* dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku,
* sporządzanie, na wniosek sądu lub innych uprawnionych organów, opinii o rodzinie i jej członkach,
* współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędne,
* realizowanie zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
- z zakresu zadań zespołu ds. świadczeń przyznawanych decyzją:
* prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie przyznania świadczeń pieniężnych
i świadczeń niepieniężnych z pomocy społecznej, przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych,
* udzielanie informacji, pomocy oraz porad w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej,
* analiza i weryfikacja dokumentów pod kątem spełnienie/niespełnienia kryterium dochodowego warunkującego przyznanie pomocy,
* opracowywanie i przygotowywanie decyzji administracyjnych w programie HELIOS przyznających świadczenia z zakresu pomocy społecznej,
* wprowadzanie do systemu informatycznego HELIOS osób, rodzin i wywiadów środowiskowych,
* dokonywanie bieżącej kontroli poprawności danych w systemie (wprowadzanie i aktualizacja danych świadczeniobiorców),
* prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących ustalenia prawa do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych i przygotowywanie decyzji w sprawie uprawnień do ubezpieczenia zdrowotnego,
* monitoring wydatkowania środków na świadczenia z pomocy społecznej,
* prowadzenie postępowań dotyczących stypendium szkolnego na podstawie przepisów o systemie oświaty,
* współpraca z instytucjami w zakresie realizowanych zadań i wykonywanych czynności,
* przeprowadzanie wywiadów na rzecz innych ośrodków pomocy społecznej lub powiatowych centrów pomocy rodzinie,
* współpraca z pozostałymi pracownikami OPS i innymi specjalistami,
* wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
- z zakresu zadań zespołu ds. usług:
* przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych u osób potrzebujących wsparcia
w formie usług,
* organizowanie, koordynowanie realizacji usług opiekuńczych oraz kontrolowanie realizowanych usług,
* prowadzenie zestawień godzin i form udzielonej pomocy,
* zgłaszanie do pozostałych zespołów ewentualnych potrzeb klientów,
* koordynowanie działaniami na rzecz osób bezdomnych (posiłki, zapewnienie noclegu),
* analiza wniosków oraz przygotowanie dokumentacji niezbędnej do wydawania decyzji w sprawie skierowania, odpłatności i umieszczenia w domach pomocy społecznej o odpowiednich profilach zgodnie z właściwością oraz Domu Dziennego Pobytu i Środowiskowych Domach Samopomocy,
* przeprowadzanie wywiadów na rzecz innych ośrodków pomocy społecznej lub powiatowych centrów pomocy rodzinie,
* występowanie do sądu z wnioskiem o umieszczenie w domu pomocy społecznej bez wymaganej zgody uczestnika,
* przeprowadzanie wywiadów z osobami zobowiązanymi do wnoszenia opłat za pobyt członka rodziny w domu pomocy społecznej i ustalanie wysokości świadczonej przez nich pomocy,
* wprowadzanie danych wynikających z wywiadów środowiskowych do bazy danych systemu informatycznego HELIOS oraz modyfikowanie i przetwarzanie tych danych,
* współpraca z PCPR w kwestii osób niepełnosprawnych,
* udzielanie porad i pomocy w poszukiwaniu pracy osobom bezdomnym,
* organizacja prac społeczno-użytecznych lub interwencyjnych dla osób bezrobotnych, korzystających ze świadczeń pomocy społecznej,
* organizacja spraw związanych ze sprawieniem pogrzebu, w przypadku osób uprawnionych,
w tym pogrzebu dzieci martwo urodzonych,
* prowadzenie wymaganej dokumentacji,
* podejmowanie działań mających na celu zaspokojenie rozeznanych potrzeb, udzielanie pomocy społecznej w formie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób
z zaburzeniami psychicznymi, świadczeń finansowych, rzeczowych i w naturze,
* współpraca z pozostałymi pracownikami OPS i innymi specjalistami,
* wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
- Do zadań Sekcji Usług Opiekuńczych należy:
* świadczenie pracy w miejscu zamieszkania świadczeniobiorcy polegających na:
- zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych w szczególności: zakup artykułów spożywczych, leków i innych niezbędnych w gospodarstwie domowym, przygotowywanie posiłków
z uwzględnieniem diety, przynoszenie obiadów do domu chorego, karmienie chorego, utrzymanie czystości w otoczeniu chorego, palenie w piecu, zamawianie wizyt lekarskich, realizacja recept, prowadzenie zeszytu wydatków i rozliczanie się z chorym z powierzonych pieniędzy,
- czynności pielęgnacyjne w szczególności: mycie, kąpiel, czesanie i ubieranie chorego, zmiana bielizny pościelowej i osobistej, układanie chorego na łóżku w celu zapobiegania odleżynom
i odparzeniom, pomoc przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych, kontakt z lekarzem rodzinnym
i pielęgniarką środowiskową oraz stosowanie pielęgnacji zaleconej przez lekarza,
- zapewnienie kontaktów chorego z otoczeniem: organizowanie spacerów, podtrzymywanie indywidualnych zainteresowań, dostarczanie choremu prasy, książek,
- w ramach specjalistycznych usług opiekuńczych uczenie i rozwijanie u podopiecznego umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia. Rehabilitacja fizyczna i usprawnianie zaburzonych funkcji organizmu podopiecznego zgodnie z zaleceniami i wskazówkami
w zaświadczeniu od specjalisty: lekarza, specjalisty rehabilitacji ruchowej lub fizjoterapii, jak również współpraca ze specjalistami w psychologiczno-pedagogicznym i edukacyjno-terapeutycznym wsparciu podopiecznego.
- Punkt Informacji Wsparcia i Pomocy dla Osób Dotkniętych Przemocą w Rodzinie:
* udzielanie konsultacji specjalistycznego poradnictwa między innymi psychologicznego, prawnego,
* planowanie pomocy i udzielanie wsparcia dla osób i rodzin korzystających z jego usług,
* zachowanie tajemnicy służbowej oraz ochrona danych osobowych.
- 9
- Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje projekty unijne poprzez komórki organizacyjne:
- Dział Pomocy Środowiskowej,
- Dział Księgowości, w tym: kasę i zespół świadczeń.
- Do zadań w powyżej określonym zakresie należy:
* gromadzenie informacji na temat istniejących możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych,
* przygotowywanie wniosków o dofinansowanie realizacji projektów,
* przygotowywanie procedur nie zbędnych do pozyskiwania środków i prawidłowego zarządzania projektami,
* współpraca z instytucjami publicznymi, działającymi w obszarze pomocy społecznej oraz innymi podmiotami w celu realizacji projektów,
* zarządzanie realizowanymi projektami,
* prowadzenie sprawozdawczości w zakresie realizowanych zadań.
- Postanowienia końcowe
- 10
- Sprawy dyscypliny pracy oraz obowiązków i uprawień pracowników w tym zakresie określa regulamin pracy.
- Zastępstwa na czas nieobecności pracownika ustala Dyrektor Ośrodka.
- Zastępstwo na czas nieobecności Dyrektora pełni Kierownik Pomocy Środowiskowej.
- Zastępstwo na czas nieobecności Głównego Księgowego pełni Księgowa.
- Ośrodek czynny jest od wtorku do piątku w godzinach 7:00 do 15:00, w poniedziałki w godzinach 7:00 do 17:00. Pracownicy socjalni pracują w terenie od godziny 11:00.
- Schemat organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego Regulaminu.
- Podział terenów opiekuńczych pracowników socjalnych stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego Regulaminu.
- Zmiany w Regulaminie wprowadza się w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
- Regulamin wchodzi w życie w dniu zatwierdzenia przez Dyrektora Ośrodka.